Loft Modelleme - Giriş

Loft modellemeyle ilgili giriş seviyesinde bazı açıklamalar yeralmaktadır.

LOFT MODELLEME TEKNİĞİ


Yukarıdaki çalışma loft modelleme tekniği ile oluşturulmuştur.

Loft iki boyutlu nesnelerden 3d nesneler oluşturmamızı sağlayan güçlü bir moddeleme yöntemidir.

Şekil 1

Şekil 2

Çalışma Prensibi: Bir geminin yapılış aşamarını düşünün. İlk olarak Şekil 1 ´deki ana iskelet oluşturulduktan sonra, Şekil 2´deki kabugalar eklenerek geminin gövdesi oluşturmaktadır. Benze şekilde loft tekniğinde de bir ana iskelet (path) ve kaburgalar(shape) mantığı vardır.

Şekil 3


Şekil 4

Şekil 5

Modellemeye başlamadan önce Path ve Shape nesnelerini oluşturmak gerekir. Path line şeklinde olabileceği gibi, rectangle şeklinde kapalı bir eğriden de oluşturulabilir. Shape; kesin olmamakla birlikte kapalı bir eğri tecih edilmelidir. İki boyutlu objelerle basitçe bir kutu oluşturalım.Yandaki şekilde path bir line objesinden, shape ise bir rectangle´dan oluşturulmuştur(şekil 3). Path şeçili iken create > geometry > compound menüsünde loft butonu aktif olacaktır(şekil 4). Path olarak varsaydığımız line objemiz üzerinde rectangle objesini çağırmak için; get shape (şekil 5) butonuna basıp, rectangle´yiseçiyoruz. Aşağıdakine benzer bir şekil oluşturmuş olmalısınız. Benzer şekilde rectangle(shape) objesi seçildikten sonra get path komutu ile line objesi de seçilebilir.

Kutu nesnesi oluşturan line ve rectangle objelerinde yapılacak her değişiklikten etkilenecektir. Loft exturude ve bevel ve bevel profile değiştiricilerine çok benzer. Aralarındaki en büyük fark oluşan nesne üzerindeki kontrollerin çok daha fazla olmasıdır. Yukarıdaki şelikde kutu nesnesinin z eksenine göre minimum konumunda bir shape görürülmektedir. Aşağıdaki şekilde loft objesine Subobject konumundayken yapılan küçük bir değişiklik görülmektedir. Nesnenin alt kısmında bulunan shape kopyalanarak (shift+mouse sol tuş ile sürükleyerek) kopyalanmış ve scale edilmiştir. Aynı şekilde Rotate işlemi de desteklenmektedir.

LOFT DEFORMASYONLARI

"SCALE DEFORMASYONU"

Giriş: Loft objesi oluşturulduktan sonra "modify" kısmına gittiğimizde, loft deformasyonlarının aktif olduğunu görürüz. Loft deformasyonları soldaki tabloda görülmektedir. Bu derste "Scale" deformasyonun inceleyeceğiz.

Deformasyon mantığı: Yukarıdaki şekilde başı ve sonu siyah noktalarla belirtilen kırmızı bir çizgi görülmektedir. Bu çizginin başı (0 noktası) oluşturulan loft Path´in minimumunu, sonu (100 noktası) ise maksimumunu yüzde olarak ifade etmektedir. Deformasyonlar path´in kendisini etkiler gibi gözükseler de aslında path üzerinde sanal "shape" ´ler oluşturmaktadır. Sub object modunda iken shape ´lerde yapılan bazı kullanım zorluklarını ortadan kaldırmıştır. Bu deformasyon shape´lere dik (90°) açıda yumuşak eğrileride (bezier) oluşturmamızı ve kontrol etmemizi sağlarlar. Deformasyonların aynı anda hepsi birden de loft objesine uygulanabilmektedir. Bu da aslında çok karmaşı gibi görülen bazı modellerin yapımını kolaştırmaktadır. Deformasyon isimlerinin sağındaki işaret (ampul) ile deformasyonu aktif yada pasif yapabiliriz. Deformasyonların animasyonu yapılabilir. Oluşturulacak noktaların dikey yönde aşağı veya yukarı hareketi deformasyonun miktarını belirtir. Varsayılan deformasyın miktarı objenin kendisi olan %100´dür.

BUTONLARIN AÇIKLANMASI

1: Oluşturulan deformasyon X ve Y eksenlerine ortak uygulanacaktır. Bu seçenek normalde aktif haldedir. Buton pasif olduğunda deformasyon X ve Y eksenlerine bağımsız olarak uygulanacaktır.

2: X eksenine uygulanan deformasyon eğrisini gösterir.

3: Y eksenine uygulanan deformasyon eğrisini gösterir.

4: X ve Y ekseninde uygulanan deformasyonları üst üste bindirmek yöntemi ile beraber görüntüler.

5: X ve Y eksenine uygulanan deformasyonları yer değiştirir.

6: Oluşturulan noktaları yatay/dikey yönde taşır. 3dstudiomax´de butonların sağ alt bölümündeki işaret butonun alt gruplarınında olduğunu ifade eder. Butona basılı tutulduğunda yatay ve diyey ok bulunmaktadır. Dikey oluşturulan noktayı dikey yönde, yatay ok ise yatay yönde taşıyacaktır. Karmaşık islemlerde bu butonların fonksiyonları daha iyi anlaşılabilecektir.

7: Noktaları dikey doğrultuda deformasyon miktarını ayarlamaya yarar. Farenin yukarı hareketi deformasyonu 0 değerinden uzaklaştırıken, aşağı hareketi 0 değerine yaklaştıracaktır. + ve - değerli deformasyonlarda aynı mantıkla çalışır.

8: Deformasyon eğrisine köşe noktası (corner point) ekler. Basılı tutulduğunda ortaya çıkan versiyonu ise Bezier nokta (Kollu nokta) oluşturur.

9: Seçili noktayı siler.

10: Deformasyonu resetler.

11: Oluşan noktanın yüzde cinsinden yatay ve dikeydeki değerini gösterir.

12: Noktalara/eğriye yaklaşma, uzaklaşma, ortalama, deformasyon ekranına sığdırma gibi komutları içerir.

BASİT BİR UYGULAMA

Yukarıdaki şekil, yandaki bir "circle" ve bir "line" ile "scale deformasyonu ile oluşturulmuştur. Model oluştururken subobject modunda mühahele edilmemiştir. Aşağıda X,Y, X veY eksenlerindeki deformasyonları gösteren şekilleri inceleyiniz.


X eksenindeki deformasyon


Yeksenindeki deformasyon


X ve Y eksenindeki deformasyonların birlikte görünümü

"TWIST DEFORMASYONU"

Twist Deformasyonu bir loft objesinine bükme işlemi yapar. Twist Modifier´ı nın foksiyonlarını yerine getirir ve artı özellikleri vardır. Aşağıdaki pencerede Twist Deformasyon penceresi görülmektedir. yukarıda bu pencere ile ilgili detaylı bilgi verilmiştir. Twist deformasyonunda scale deformasyonundan farklı olarak eksen seçimi mümkün değildir.


Düşey eksen Twist işleminin şiddetini, yatay eksen ise path üzerindeki konumunu belirler.


Yukarıda ki işlem: Loft objesine, path´in başlangıcından (%0) en son noktasına kadar (%100), %50 oranında twist işlemi uygulanmıştır. Twist işlemi istenilen değerde uygulanabilir. ( %25, %75, %126,5, %500 vb.)


Yukarıda ki işlem: Loft objesine, path´in başlangıcından (%0) ortasına kadar (%50´si), %25 oranında twist işlemi uygulanmıştır. Daha sonra twist işleminin sonucu korunmuş, path´in ortasından (%50´si) sonuna kadar (%100´ü) toplamda %200 oranında işleme devam edilmiştir. Bu demek oluyorki bir loft objesinin istediğimiz yerine istediğimiz şiddette twist işlemi uygulayabiliyoruz.


Yukarıda ki işlem: Loft objesine, path´in başlangıcından (%0) %15´ine kadar loft objesinin durumu korunmuş, %15´inden %40´ına kadar %100 oranında twist uygulanmış, %40´indan %65´ine kadar durum korunmu, %65´inden %100´üne kadar tekrar %100´lük (topalmda %200) twist uygulanmıştır. Birden fazla twist uygulama işlemi bazı durumlarda işlemlerimizi çok kolaylaştıracaktır. Modifier olarak kullanılan bir twist ile bu işlemi tek bir twist ile yapmak mümkün değildir. Twist değerleri negatif yönde verilirse(aşağıya doğru) ters yönde twist işlemi uygulanacaktır. Sayfanın başındaki örnekte twist değerleri Pozitif-negatif, path üzerinde değişik bölümlerine verilmiştir. Path düz bir düs bir şekil olacak diye kesinlikle bir şart yoktur. Path istenilen şekilde olabilir. Bütün loft deformasyonları birbirleri ile etkileiş içerisinde aynı anda kullanılabilmektedir.

"BEVEL DEFORMASYONU"

Bevel deformasyonu Scale deformasyonuna çok benzer. Aralarındaki temel farkı şöyle açıklayabiliriz.

Elimizde 100X40 birim büyüklüğünde bir dörtgenimiz var. Bu dörtgene %40 scale işlemi uyguladığımda (küçülttüğümde) 60X24 boyutlarında bir dörtgen elde etmiş oluyorum. Yani EnXBoy oranını koruyorum. Bevel işlemi esnasında en ve boy arasındaki oran korunmaz. Belirlenen birim kadar genişler veya daralır. Bu işlemi Editable Spline ´daki "outline" veya Editable Poly´deki "Bevel" araçlarına benzetebiliriz.Yukarıdaki şekilde bu olay anlatılmıştır.

Bir eğriye; iç içe kapalı eğrilerden oluşan bir shape objesi çağırılırsa soldakine benzer bir şekil oluşur. Ortadaki şeilde loft objesine bevel deformasyonu uygulanmıştır. %XX bevel deformasyonu ile dıştaki çekil küçülmüş, içteki şekil büyümüştür. En sağdaki şekilde ise loft objesine scale deformasyonu uygulanmıştır. Her iki şeklinde aynı anda küçüldüğüne dikkat edin. En-boy oranı yerine X birim  büyültme veya küçültme gerektiren deformasyonlarda scale yerine kullnılabilir. İkinci durumunda bir çok yerde kullnılabileceğini düşünüyorum.

Ekleyen: kalimba

Eline sağlık, güzel anlatım.
Ebedi

Eline sağlık, güzel anlatım.


2013-07-31 13:00:18
  • Offline

Kapalı

Topic closed automatically because it`s been more than a year!