Maya ile Max´in çalışma mantığı farkı

Maya ile Max´in çalışma mantığı farkı

c.t.g.

Yeni başlayacak kişilere önerilerim şunlardır: Maya´nın sinemacılık alanında kullanılmasının altında yatam meden, surface modeling sisteminin gücü ve dinamik sisteminin sorunsuz çalışmasıdır. Max´te bunu yapmak çok daha zahmetlidir. Surface modeling, yüzeylerin matematiksel fonksiyonlarını içinde tutar. Polygon mantığında değildir. Böylece cisimlerin kesişimleri, izdüşümleri yüzeyleri normalleri, teğetleri.. her türlü özelliği kullanılabilir. Bu özellik max´te de vardır ama her şeyle birlikte çalışmaz. Max´te polygon modelleme ile surface modelleme veya nurbs modelleme arasında çok derin farklar vardır. Biriyle çalışan bir özellik diğeri ile çalışmaz. Bunu anlamak için tecrübe gerekir. Max´te dinamik çarpışmalar yapmak için bir özlliği cisme kazandırmanız gerekir. Çünkü her şey çarpışmak zorunda değildir. Mesela ışığı oluşturan fotonlar, bozondur ve birbiri içinden geçebilirler ama katı ciisimler elektron proton falan fermiondur ve birbiri içinden geçemezler ve çarpışırlar. Max´te çarpışmayı cisme kazandırmak için ekranda çizilen özel bir yardımcı nesne içinden cismi seçmek gerekir. Aynen matematiksel operatörler gibi cisimlere uygulanırlar. Mesela cismi bükmek için bend modifieri cismin üzerine uygulanır. İç değişkenleri değiştirilerek animasyon yapılır veya bu değişkenler birbirine bağlanır. Bu bağ lineer veya herhangi bir fonksiyon( sin,cos,sh,ch,ln,abs(mutlakdeğer))... ile olabilr. İstenirse matrisler yardımı ile vektörel operatrörler yapılıp cisimlere veya parametrelerin uygulanabilirler. Ancak ne yapılırsa yapılsın bunlar genellikle bir yardımcı nesne üzerinden olur ve sonuçta temel olan cismin mekanda olması ve ışığın cismin üzerinden yansıması gibi temel kavramlar değiştirilemez. Yani tüm olaylar ortogonal bir sağ koordinat sistemi üzerine inşaa edilmiştir cisimler modelleme teknikleri ile oluşturulur, o cisme yerel bir koordinat verilir. Bu 6 tane değişkeni(positionx,y,z) ve Rotationa,b,c) tutar böylece cisim hareket ettirilebilir olur. Bunun dışındakiler zorla programa entegre edilmiştir.Cismin ölçeği (scale) yanlış zamanda değişirse cismin bu 6 değeri sapabilir. Mesela bir karakter giderken organik olduğu için iç eğilmeleri de olacaktır. bunun sonucunda mesela karakterin gözlerini direkt olarak bu karaktere link(bağ) vermişseniz karakterin yerel koordinatlarına bağlanacağından bu eğilmelerden etkilenmeyecek sonuçta da karakter yürürken gözler kafanın içine çıkıp çıkıp girecektir. Bunu önlemek için kemik sistemlerindeki hareketleri karaktere aktaracak ve karakterin vertex (vücudu oluşturan çokgenlerin köşeleri) koordinat dönüşümlerini tutan skin modifieri karaktere uygulanır. böylece bu dönüşüm ün ters dönüşümü olan kemikteki(bone)i değişimler hareketin kaynağı olur. İşte gözler bu kaynağa bağlanmalıdır. işte bu şekilde max´in mantığı şöyle özetlenebilir bir şey yapmak için pek çok araç vardır ama bunlar pek çok yerde karşılaştığım gibi "kolay kullanılır" değildir. Max´te asıl sorun bir şey yapmak değil bir bütün yapmaktır ve bu tam doğru yapılmadığı zaman işin içinden çıkılamayacak uğraşılara girmiş olursunuz. Mayada ise genellikle her şey sorunsuz çalışır. Çünkü programı yöneten ara elemanlar ortalıkta görünmez. Mesela link ile bağlamak için bir cismi seçmeli, diğerini shift ile seçmeli ve sonra p ye basılmalıdır. Bu, karakter tasarımında daha da tahmin edilemez şekilde olur. Çarpışmalar için de ayrı bir cisim oluşturulmaz cisme make unque ile cisim kesinleştirilr ve üzerine particle den gravitiy atanır böylece cisim düşebilir olur. Parçacıklar için de parcle relationship´ ten diğer cisim seçilir ve çarpışabilir olur iki cisim. yani max´te bir şey oluşturmak kolay ama onu işletmek zordur. Maya´da ise bir şey oluşturmak zor ama onu işletmek kolaydır. Bir oyun yapmak için kullandığınız program ne olursa olsun 3 boyutun mantığını iyi anlamanız gerekir. Max ´te de bunu anlamadığınız zaman en fazla mimari modelleme yapabilrisiniz. Bir özelliği "Ben bunu öğrendim." deyip her yerde kullanamazsınız. Maya da ise başına oturup kurcalayarak çözemeyeceğiniz şeyler vardır. mutlaka bir kaynak gerekir. Ancak bir kere özellikleri öğrenince hemen hemen her yerde her durumda çalışır. Animasyon sonuçta görsel bir üründür. önemli olan ekranda görünen şeydir. Bunun için sinemacılıkta maya kullanılıyor. Max ise daha çok oyun yapımında idealdir. çünkü tüm değişkenlerini mantıklı bir biçimde anlayabilirsiniz. Max kullanırken heykel yapıyormuşum gibi hissederim. maya´da ise kağıt ve kalem vardır karşımda.

2006-04-15 18:03:41

Cvp

yakısıklı

GÜZEL BİLGİLERİNDEN DOLAYI SİZE SONSUZ TEŞEKKÜRLER

2006-04-15 16:54:38

Cvp

CG-Designer

Maya´nın animasyonlarda tercih edilmesi konusunda bir yazı okumuştum. (Nerede okuduğumu hatırlayamadım ama tekrar rastlarsam yazarım) Özetle eleman büyük animasyon şirketlerinde maya´yı tercih etmelerinin tek sebebinin melscript olduğunu söylüyordu. Maxscript Max´a daha sonradan eklenmiş (galiba max´ın 2. versiyonunda) ve bu yüzden max´da script olarak yazılamayan bazı işlemler varmış.

Maya ise önce MelScript oluşturulup daha sonra programın ara yüzü vs. hazırlandığı için herşeyi kodlarla yapabilme imkanı sunuyormuş ve bu büyük animasyonlarda faydalı bir özellikmiş. Diğer kullanım alanları için script çok önemli olmasa da böyle büyük animasyon şirketlerinin script yazan bir yazılım ekibi mutlaka oluyormuş.

Max´ın oyun yapımında çok tercih edilmesinin tek sebebi ise ücretsiz olarak bulabileceğiniz ya da astronomik rakamlar ödeyip satın alabileceğiniz 3d oyun motorlarının neredeyse tamamının 3ds max düşünülerek yazılmış olmasıymış. Oyun üreticileri genelde sıfırdan bir 3d oyun motoru yazmak yerine mevcut oyun motorlarını geliştirip biraz değiştirerek kullanmayı tercih ettikleri için bu konuda max sektörün tartışmasız tek lideri konumundaymış.

Benim bilgisayarımda her iki program da yüklü. Diğer özellikleri bilmem ama modelleme konusunda birinin diğerine göre çok fazla bir farkını göremedim. Her iki programda da aynı modeli yapmak için neredeyse aynı araçları kullanıp aynı zamanı harcıyorsunuz gibi geldi bana.

Bence yeni başlayacaklar kullanacakları programı seçerken bunu bir yatırım olarak düşünmeli. Para verip hisse senedi alırken gidip en pahalısını almak rasyonel bir davranış değildir. Harcanacak tonla emek, para ve zaman karşılığında da şu anda en değerli, en başarılı olan programı öğrenmiş olmanın bence bir önemi yok. Yatırım yaparken dikkat edilmesi gereken şey mevcut durum değil gelecekte ne olacağıdır.

"Aman canım ha o, ha öbürü, ne fark eder" gibi bir yaklaşım da bence doğru değil. Sonuçta aynı amaca hizmet eden bu programların çok benzer özelliklerde oldukları doğrudur ama yine de bir 3d programına hakim olabilmek için harcanacak emeğin ve zamanın ne kadar olduğu düşünüldüğünde böyle bir seçim yazı tura hesabıyla yapılmamalı bence...

2006-04-15 18:03:41