Z-Brush : ZBrush - Mudbox Karşılaştırması

ZBrush - Mudbox Karşılaştırması
turkertTürker TunalıAvatar

http://blog.digitaltutors.com/zbrush-mudbox-sculpting-showdown/ adresindeki yazıyı ilgilenen arkadaşlar için çevirdim.

Mesh Oluşturma (Mesh Creation)

 İşleme başlamadan önce elimizde üstünde çalışabileceğimiz temel bir model olmalı. Bu model diğer uygulamalardan aktarılabileceği gibi uygulamanın içinde de yaratılabilir.

 ZBrush içinde bir sürü mesh oluşturma seçeneği sunar. ZSpheres ile karakter gövdeleri oluşturulabilir, sanal armatürler yaratılarak kompleks yaratık şekilleri oluşturulabilir. ShadowBox ile kompleks sert yüzey parçaları, oluşturulan maskelerin kesişimleri kullanılarak kolaylıkla yaratılabilir. DynaMesh ile mesh parçalarının kesimi ve tekrar birleştirilmesi oldukça kolaydır. Ayrıca her türlü temel obje diğer uygulamalardan aktarılabilir.

 Mudbox mesh yaratma anlamında biraz daha sınırlıdır. Mudbox kullanırken gereken temel objeleri genelde Maya veya 3ds Max gibi uygulamalardan alırız. Bunu kolaylaştırmak için Mudbox diğer Autodesk araçları ile entegredir. Ayrıca Retopologize işlemi ile temel şekillerde objeler yaratılabilir.

 Sonuç olarak daha fazla opsiyonu ve esnekliği ile mesh yaratma bakımından ZBrush daha başarılıdır.

Şekil Verme (Sculpting)

Şekillendirme

 ZBrush çok fazla sayıda fırça sunar. Çok daha fazlasını da LightBox gezgini ile sunar. Bazı fırçalar şeklin genel görüntüsünü çekmek (Move) ve yüzeyinde materyal (ClayBuildup) oluşturmak içindir. Ayrıca keskin kırışıklar ve kenarlar DamStandart ile oluşturulabilir. Fırça (Brush) parametreleri ve vuruş türleri için geniş yelpazede seçenekler sunar. Vuruşları (strokes) kavisli modifiye etme yeteneği vardır. 2.5 Boyutlu görünümü klasik 3 boyutlu görünüme göre biraz farklı da olsa şekillendirme işlemleri hızlı ve dinamiktir.

 Mudbox, ZBrush ile aynı temel fırçaları sunar. Geometryi Grub fırçasını kullanarak değiştirebilir (Move) veya Wax ile materyal oluşturulabilir. Fırça (Brush) parametreleri biraz daha az olsa da çok sıklıkla kullanılanlara odaklanılmıştır.

 Mudbox uygulamasının şekil vermede öne çıktığı ve parladığı özellik vektörel değişim haritalarının (vectorel displacement maps) damga olarak kullanılabilmesidir. İçerdiği haritalar ile hızlıca, detaylı, alt alta/üst üste gelen kırışıklıklar yaratılabilir. Ayrıca kendi başımıza da bu haritaları yaratabiliriz. VDM (vectorel displacement maps) kesinlikle muhteşemdir ama fırça seçeneklerinin biraz daha fazla olması sebebiyle ZBrush şekillendirme özelliklerinde de Mudbox uygulamasına göre çok az farkla daha iyidir.

Kaplama Boyama (Texture Painting)

Kaplama Boyama

 Şuana kadar ZBrush oldukça önde gözüküyor. Ama hemen karar vermeyin. Kaplama boyama günlük iş süreçlerinizde olmayabilir ama bu tip uygulamalar için oldukça önemlidir.

 ZBrush "Polypainting" tekniği ile kaplamalar oluşturur. Temel olarak modelin çözünürlüğüne göre renklendirir. Yani yüksek detaylı kaplama o kadar yüksek çözünürlükte şekil (Sculpt) ister. Ek olarak, boyama detayı, model dışarı aktarılana kadar (Export) henüz ortada yoktur. Pozitif tarafından bakarsak UV detayları hakkında düşünmemize henüz gerek yoktur, şekil verme ve boyama işlemine aynı anda devam edebiliriz.

 Mudbox tam özellikli, katman tabanlı kaplama boyama iş akışı sunar. Her harita bir materyal kanalına atanmıştır ve her bir kanal bir sürü katmanla harmanlanabilir. Bu daha tutarlı (geleneksel - traditional) iş akışı sunar ve öğrenmesi kullanması çok daha kolaydır. Ayrıca modelin çözünürlüğü ile hiçbir bağlantısı yoktur.

 Mudbox uygulamasının bir diğer iyi özelliği ise haritalarınız üstündeki değişikliklerin model üstünde anında görünmesidir. Hatta "Specularity" veya "Incandescence" haritalarındaki değişiklikler bile anında görünür. Ek olarak UV detaylarını tamamen unutup, Ptex ile kaplamaları boyayabiliriz. Bu özellikleri sebebiyle Mudbox burada oldukça farkla daha iyidir.

Retopoloji (Retopology)

Retopology

 Şekillendirme (Sculpting) iş hattının hayati önemdeki parçası yeni, optimize topoloji oluşturmaktır. Bu yeni topoloji nihai sonuç olarak kullanılacak modeli (mesh) şekillendirilmiş (Sculpted) detayı ve atamaları tamamlanmış boyanmış kaplamaları (applied as maps) içerir. ZBrush ve Mudbox oluşturduğumuz kendi şekillerimiz üstünden yeni topoloji oluşturmak için metodlar barındırır.

 Kılavuzları (Guides) ve poligon sayısı parametrelerini kullanan, hızlı, yeni model (mesh) oluşturabileceğimiz otomatik bazı metodlar vardır. ZBrush, kendi araçlarına ZRemesher, Mudbox ise Retopologize ismini vermiştir. Ayrıca kendi poligonlarımızı çizebileceğimiz yollarda vardır. ZBrush uygulamasının retopoloji araçları biraz daha uzun süredir kullanımda olduğu için burada küçük farkla öndedir.

Harita Oluşturma (Map Baking)

Map Baking

 Şekillendirme işleminin son aşaması normal ve displacement haritalarının yüksek çözünürlükteki modele bağlı kalarak oluşturmaktır. Bu haritalar yüksek detaylı modeller ile düşük detaydaki, retopoloji işleminden geçmiş modellerin karşılaştırılması ile oluşturulur.

 ZBrush burada sıradışı bir yol izler. Yeni modelin (Mesh) Subdivide işleminden geçirilmesi ve detayın bu bölümlenmiş geometriye projekte edilmesi gereklidir. Bundan sonra normal ve displacement haritaları hesaplanabilir. Bu iş akışı Mudbox ve harita kaplama özellikleri sunan diğer 3D uygulamalardan biraz farklıdır.

 Mudbox ise harita oluşturmada çok daha esnektir. Aynı modelin (mesh) farklı katmanlarını (levels) hatta tamamen farklı bir geometri kullanabiliriz. Mudbox bu işlemler için bir sürü seçenek sunar ve bunları tekrar kullanım için kaydeder. Mudbox bu konuda kesinlikle öndedir.

Kazanan

 Kazanan kesinlikle sizsiniz. Model tasarımcısı olarak bu kadar özellikli araçların olması faydanızadır. ZBrush kullanmanız, Mudbox kullanmanız veya ikisini de kullanmanız modelleme cephanenize oldukça önemli katkı yapar. Projelerinizin özelliklerine ve sizin çalışma şeklinize göre büyük ihtimalle birisine daha çok yakınlaşacaksınız.

 Hangi programı tercih edeceksiniz? Projenizin hangi parçası Mudbox ile veya ZBrush ile yapılması daha kolay olur? Hangi iş akışındaki sıkıntı sizi delirtir?

 Bu arada ZBrush ve Mudbox bu konudaki tek seçenekler değildir. MODO, CINEMA 4D ve Blender uygulamaları birden fazla çözünürlükte şekil çizilmesine imkan veren özellikler barındırır. Üstelik 3D Coat, Sculptris veya daha küçük uygulamalardan 123D Sculpt gibi uygulamları da seçebilirsiniz. Aslında web tabanlı çizim imkanı veren SculptGL uygulamasını hemen şimdi kullanmaya başlayabilirsiniz.

Notlar:

- 2 uygulamayı da hiç kullanmadım.

- Bence kullanıcının hangi uygulamanın arayüzünü kendisine daha yakın gördüğü de önemlidir.

- Hatam elbet vardır. Bilgi verirseniz düzeltilebilecek yerleri düzeltebilirim.

- Yazı 2014 Haziran ayında yayınlanmış, ona uygun versiyonları karşılaştırdıklarını düşünüyorum.


Türker TUNALI
2014-07-30 18:59:58 Edit:2014-07-30 23:40:19
  • Offline
  • Erkek
  • http://about.me/turkertunali
{islemler}
Kaplama Boyama (Texture Painting)
blenderbizErsin KıymazAvatar

Kaplama Boyama (Texture Painting) kısmı yarım mı kaldı ?


1 Kilo Demir Ağırdır
2014-07-30 19:44:25
  • Offline
  • Erkek
{islemler}
İyi akşamlar.Zbrush kendi siesinde
3ddesenmustafaAvatar

İyi akşamlar.Zbrush kendi siesinde ücretli.Demo nereden indirebilirim?


2014-07-30 20:35:47
  • Offline
  • Erkek
{islemler}
Çeviri için teşekürler, Bencede
blenderbizErsin KıymazAvatar

Çeviri için teşekürler,
Bencede hangi programı en iyi şekilde kullanabiliyorsan en iyisi o programdır.Yani şu en iyisi şuda onun bi kötüsü gibi bi kıyaslama yapamayız.Sadece kullanımdaki araçlar incelenerek kullanan kişi kendisi için uygun olanını bulur ve modeller.


1 Kilo Demir Ağırdır
2014-07-30 23:01:28
  • Offline
  • Erkek
{islemler}
Bence
turkertTürker TunalıAvatar

Digital Tutors genelde bu konuda programın iyisi kötüsü yoktur gibi birşey söylüyor. Sanatçı zaten öyle veya böyle istediği sonucu bir şekilde elde ediyor. Bazen bazı uygulamalarda daha fazla adımda kimisinde daha az uğraşla olur ama önemli olan sanatçının yetenekleridir.


Türker TUNALI
2014-07-30 23:06:42
  • Offline
  • Erkek
  • http://about.me/turkertunali
{islemler}

Kapalı

Bir yıldan uzun süre geçtiği için konu otomatik olarak kapatılmıştır !