32 bit ile 64 bit testi - sayfa: 3

Cvp

chrome_nickel

32 bitlik veri, 128 bitlik verinin anlamı, toplam veri değildir. işlemci rakamlarla çalışır. ve buradaki 32 64 128 bitler, hesaplanabilir rakam uzunluklarıdır. toplam veri uzunlukları değil. zaten toplam hesaplanacak veri gigabyte´lar tutarken, bu rakamların yanında 32 bit gibi saçmasalak değerler konuşmamak gerekirdi. bütün bildiğimi o gigabytelar dolusu veri, 32 bit sistemlerde 32 bitlik küçük veri blokları şeklinde depolanır.




işlemcilerde ana hesaplar için register denen ön bellekler bulunur.

işlemcinin bit´i bu ön belleklerin kapasitesi ile belirtilir.

32 bit bir işlemcide, 64 bitlik bir rakamı doğrudan hesaplayamazsınız.

10100001000011101001111011100001

yukarıdaki 2 tabanlı sayı 32 bitlik bir sayıdır.


1010000100001110100111101110000110100001000011101001111011100001

bir yukarıdaki ise 64 bitlik bir sayıdır.

eğer :

11111111111111111111111111111111

sayısı ile

11000000000000001110000000001111

sayısına renderer çarpma uygulamak isterse,

ortaya çıkacak rakam 32 bitlik uzunluktan fazla olacaktır.

buna çoğu zaman programcılıkta bellek taşması gibi şeylerle ifade etmeye çalışırlar.



böyle bir durumda işlemci 32 bitlik kapasiteden taşan sonucu 32 katsayısında parçalara ayırıp ayrı ayrı hesaplayarak yeniden ana bellekte bir araya getirmeye çalışır. bu da tek bir çarpma işlemi için 32 bitlik her fazla parçanın tekrar tekrar çarpılması anlamına gelir.

eğer işlemcimizin çalışma belleği 64 bit olsaydı yukarıdaki sonuç 64 bitlik uzunluğa sığdığı için parçalara ayrılmayacak, tek işlemde çözülecekti.


yukarıda yazdığım yazı pek anlaşılmamış.


bir işlemci, sadece basit verilerle çalışır

bunlar int denilen 32 bit uzunlukta sayılar, float denen 32 bit uzunlukta kesirli sayılar yada long int denen 64 bit uzunlukta sayılar olabilir.

bit demek, 2 tabanlı sayının rakam miktarı demektir.

8 bitlik işlemcide 32 bitlik bir rakam hesaplatmanız gerektiğinde, işlemci bunu 8 bitlik parçalara bölmek ve her birini ayrı bir ön belleğe kaydetmek zorundadır. diyelimki hesaplar sonucunda 256 rakamından 1 rakam taşıp 257´ye geçiyorsa bu sonraki 8 bitlik hücreyi etkiler. böylece sonuçlara ulaşılır.

aynı şekilde 32 bitlik bir işlemcide 32 rakamdan oluşan 2 tabanlı en büyük sayıya kadar bütün matematik işlemleri kolayca yapılır.

eğerki bu matematik işlemleri 32 rakamlı 2 tabanlı uzunluktan daha uzun olursa, işlemci bu hesabı yapabilmek için ekstra bellek hücreleri harcama, ve bellek hücreleri arasındaki matematik işlemlerin birbirine etkilerini hesaplama ihtiyacı duyar.

eğer işlemci 64 bit ise, bu bellek taşması olmayacağı için ekstra bellek harcaması ve bellek hücrelerinin hesaplar sonucu birbirine etkilerinin yeniden hesaplanması gerekmez.

taki 64 bit uzunluktan daha yüksek bir sayının hesaplanması gerekene kadar. bu durumda 64 bit işlemci yine veriyi 64 bitlik parçalara ayırıp işlem yapmak durumundadır.


32 bitlik maksimum sayı 4 milyar 200 kusur milyon civarı bir sayıya denk geliyor.

eğer max´de ölçü biriminizi mm yapıp 5 kilometrekarelik bir proje çizmeye kalkarsanız, bellek sorunları ve hesap hataları ortaya çıktığını, sahnenin çok yavaşladığını görebilirsiniz. hatalar verir kapanır yada kasım kasım kasılır.

çünkü rakamlar böyle artınca sayılar sürekli olarak 32 bit uzunluktan taşar, ve sürekli olarak ek hesaplar gerektirir. windowsun zaten aklı başında olmayan bellek yönetim sisteminin eli ayağına karışır.

bu yüzden ekran kartlarına dikkat ederseniz günümüzde 128 bit, 256 bit gibi yüksek bellek uzunlukları vardır. çünkü 3d hesaplarda çoğu zaman bellek taşması yaşanır. grafik kartlarında bunun önüne geçmek için bellek uzunlukları buna göre tasarlanır.


normal şartlarda uygulamalarımızda 32 bit uzunluğun pek aşılmaz.

ama vray´den örnek verirsek, sahneyi çok genişletin. alakasız yerlere nesneler koyun. milyon milimetre uzunluklar yapın. toplamta 1000 poligon bile olmasın. vray hemen sahne çok büyük hatası verecektir. burda kastettiği, hesaplarda bellek taşması olduğu, ve bellek taşmaları yüzünden raytrace işlemlerinin sapıttığıdır.

böyle durumlarda, 64 bitlik sistemlerde bu tür hatalarla karşılaşmazsınız.

32 bitlik uygulamaların bellek taşması yaşadığı uygulamalar günümüzde ufak ufak hayatımıza girmekte. henüz 32 bit kapasitenin zorlanıp 64 bit´e adım atılmışlık yok. zaten dikkatli okuyanlar için yazımda belirtmiştim. 64 bit performansın asıl gücü, yazılım da onu tamamen desteklediğinde ortaya çıkar.

günümüz windowsları geriye dönük olarak 32 bit de desteklediği için, çoğunlukla 64 bitlik işlemcinin ön belleklerini 32 bitlik parçalar şeklinde parselleyerek kullanır. bu da 64 bitlik işlemciyi 32 bitlik performansla kullanmaya çalışmak demektir.

bu durumda windowsun 64 bit işlemciden sağladığı tek avantaj, 64 bitlik işlemcinin 4 gb dan daha fazla ram tanıyabilmesidir.

ilk bakışta çok saçma gelir. çünkü microsoft gibi büyük bir şirketin böyle birşeyi nasıl gözden kaçırdığı söz konusu bile olamaz. ancak windows işletim sisteminin en temel prensibi, önceki sistemlerin desteklenmesi, ev kullanıcısının kullanımı kolay işletim sistemine sahip olmasıdır. performans ikinci plandadır. zaten henüz 3d ve video editing dışında ciddi performanslara ihtiyaç duyulmadığı için arz talep olayı doğrultusunda windowsun muhtemelen sonraki sürümünden önce böyle bir performans beklemek gerekmiyor.

zaten mac´lerin windows temelli pc´lere göre çok yüksek grafik performansı olmasının altında, donanımın tamamen 64 bit olması, işletim sisteminin bunu tam anlamıyla desteklemesi ve yazılımların 32bitlik sınırlar olmadan tamamen 64 bitlik kapasite ile geliştirilmesidir.


eğer 64 bit linux kullanma şansınız olursa, herhangi bir renderer bulup gi hesaplatın :) gerçek 64 bit performansı ile tanışmış olursunuz.


internetteki testlere gelince, geçenlerde dünyanın en büyük ve saygı duyulan motosiklet kuruluşlarından birisi,250cc sınıfındaki 2 spor motosikleti karşılaştırmışlardı.

birisi benim eski motosikletim hyosung gt250r, diğeri kawasaki ninja 250.

kuruluşun sonuç değerlendirmesinde gt250r´ın en çok 140km/h sürate ulaşabildiği, ninjanın ise 170km/h sürate ulaşabildiği yazıyordu.

ancak ben gt250r ile 4. viteste 140km/h sürate zaten ulaşıyordum. 5. viteste ise 178 gördüğüm oldu.

şimdi benim eski motosiklette mi sorun var? bu testi yapan motosiklet kuruluşundaki motosiklette mi?

yoksa kawasaki ninjası için bunların cebini mi beslemiştir?


bunların hepsi pazara yön vermek için yapılan çok güzel hareketler bence :)

velhasıl, şu anda 32 bit ila 64 bit arasında bir performans farkı görülemeyişinin en temel sebebi windowsun bellek yönetim şekli. zaten linux veya mac´in 64 bit sürümlerinin performansını anlatmaya gerek yok. herkes, aşırı yoğun işlerin genel olarak mac´de yada linux´ta çözüldüğünü bilirsiniz. örneğin autodesk´in film editing için inferno, smoke gibi komplike sistemleri vardır. bunlar 64 bit linux üstünde çalışırlar. bütün yazılımlarını windows üzerinde çalıştıran autodeskin neden inferno, smoke gibi sistemlerini 64 bitlik linux sistemler üzerine kurdukları bu konuda fikir verebilir.


vesaire vesaire. nasılsa bir kulaktan girer, akıldaki sabit fikrin üzerindeki buzları daha kalınlaştırıp diğer kulaktan çıkar :)....


bi de, 8 bitlik 4mhz hızında bir minik işlemci üzerinde kendi yaptığım testlerde, 3 bitlik 2 sayıyı arka arkaya çarpmaya tabi tuttuğumuzda, bu işlemci saniyede 700.000 defa çarpma yapıyor.

8 bitlik iki sayıyı çarpmak istediğimizde saniyede 20.000 çarpmayı ancak bitirebiliyor. çünkü 8 bitlik 2 sayının çarpımı sonucunda ortaya çıkabilecek sayı 32 bit uzunluğuna kadar büyüyebiliyor.

meraklıları için pic16f84a mikrokontrolör çip. bilgisayar aracılığı ile programlama devreleri 10 - 100 ytl arası bulunabilir. üzerinde deneme kitleri ile 200 ytl gibi rakamlara ekstra elektronik devre kurmadan programlama ve yazılım denemeleri yapılabilir.

biraz bitlerle uğraşırsanız, windowsun ne rezil olduğunu görebilirsiniz :D forever linux ulen :D

2008-12-19 14:33:23

Cvp

delikan

ARKADAŞLAR BEN ÖZEL BİR SİSTEM KURUCU DOSTUMA PC TOPLATTIM.test denemeleri yapılırken bende bulundum yeni makineyi overclock için özel dizayn ettiler. ve sonuç....
[u]şuan elimde olan pc [/u]
gecube 512 ekran kartı
q6600 kingston 3gb ram
asus p5kc
32bit max 2008

[u]toplantığım[/u]
zotac 512 mb ekran kartı
abit ıp35e anakart
CRUCIAL BALLİSTİK TRACER LED PC2-6400 DUAL D9 MİCRON KIRMIZI 2X2GB DDR2 800MHZ CAS4 ram
64bit max2008

aradaki fark tam yüzde 30 arkadaşlar. ayarları düşürülmüş ağır bir sahnennin denemsini biri 22dk.da biri 14 dk.da aldı.
yorum sizin....

2008-12-19 16:09:31

Cvp

7_Deadly_sin

mikro işlemciler dersiyle uğraşan bi gariban öğrenci olarak " chrom nikel " ustanın verdiği bilgiler doğru ve net bilgiler. o-nay-lı-yorum :D

2008-12-19 17:10:39

Cvp

altıneldiven

ARKADAŞLARPEK TEKNİK TERİMLER KULLANAMIYACAM AMA 64 İLE 32 BİT LİK İŞLETİM SİSTEMLERİ ARASINDA BAYA FARK VAR DİYE BİLİRİM BUNU ÇALIŞMALARIMDA BARİZ GÖRÜYORUM YANİ BİZE SUNDUĞU RAM KULLANIM MİKTARI ÖZELLİKLE BÜYÜK ÇAPLI PROJELERİN ALTINDAN SORUNSUZ ÇIKMAMI SAĞLIYOR 64 BİT KULLANDIM KULLANALI HİÇ BİR ŞEKİLDE NE MEMORY HATASI NEDE HIZLA ALAKALI SORUN YAŞADIM TABİ BU ARADA DOĞRU IŞIK VE RENDER AYARI OLMAK KAYDIYLA

2008-12-19 17:26:44

Cvp

ferhatozyurt

64 bit sistemin 32 bit sisteme üstünlüğü tartışılmaz bir gerçek, 32 bit ve 64 bit render testini maya ile yapmıştım, aynı sisteme 32 ve 64 bitlik maya kurup aynı sahneyi render aldığımda birkaç dakikalık renderde sadece 5-10 saniye fark görebildim, 4 katı gibi bir render farkı imkansız gibi görünüyor, ama birde testi max9 ile yapmışsınız, belki program sürümünden de olabilir, denemeden birşey söylememek lazım, iyi çalışmalar.

2008-12-19 19:28:17

Cvp

finishim

zaman farkı ne kadar az yada cok olursa burda gökhan abi gitmiş gözüyle gördügü şeyi yazmış.chrome_nickel arkadasın söyledikleride gayet açıklayıcı bir yazı olmuş.bu olayın nasıl oldugunu anlamak ve çözmek yerine tartışmalar neden oluyor anlamış degilim.adam akşama kadar yememiş içmemiş bugun akşam tr3d formuna gidip bi topic açayım demiş gelmiş bunumu yazmış. uyduracak degildir heralde.
neyse ben xp,vista 32 ve 64 bitlik sürümlerin hepsini denedim.son olarakda xp 64 kullanıyorum.çalışmalarımın büyüklügünden dolayı 1 milyon poligona kadar çıkıyorum.ve asla kasılma oldugunu görmedim.belki bir müddet kasıyor ama düzeliyor tekrar.render e gelince belki o kadar dakika olmamıştır ama 45 dks süren renderi 64 bit de 39 dk da alabiliyorum.ayrıyeten 32 bitte render bile alamadıgım sahneler bunlar.daha önce bu forumda başlık açmıştım bunun hakkında.saolasun arkadasın biri "artık 64 bit e geçmenin vakti gelmiş senin " demiştide geçip kurtuldum.

birde bekli sahnelerin model lerinden olabilir diye düşünüyorum. yani bir silindiri 500bin polygon yapıp render almak var birde sahnedeki herhangi bir çalışmanın 500 bin polygonlu olması var.ne kadar etki eder bilmiyorum ama denemek lazım.

2008-12-19 22:30:16

Cvp

kalimba

@chrome_nickel

64bitlik bir veriyi , 32bit veri işleyen bir işlemci kaç kere de aktarabiliyor ya da aktarabiliyor mu senin anlattığın bilgilere göre?

Maksadım anlattıklarını daha iyi anlayabilmek sadece.

Kolay gelsin.

2008-12-20 00:11:35

Cvp

chrome_nickel

32 bitlik bir işlemci,

32 bitlik bir sayı ile başka bir 32 bitlik sayıyı çarptığında, sonuç 32 bit ile ifade edilemeyecek kadar büyük çıkıyora, 32 bitlik işlemci bunu hesaplayamaz.

işletim sistemleri bunun gibi durumlar oluştuğunda, çarpılan sayıları, birbiri ile çarpıldığında 32 bit´i geçmeyecek eşit parçalara böler, her biri üzerinde ayrı ayrı çarpma işlemi uygular ve sonuçları ayrı bir bellekte tekrar toplar.


yani tek bir çarpma yapmak için önce bölme, sonra her parça için ayrı ayrı çarpma, ve sonra parça sayısı kadar toplama yapması gerekmekte.


ama 32 bitlik iki sayının çarpımının sonucu 32 bit uzunluktan taşsa bile, 64 bit uzunluğu geçmediği sürece 64 bitlik bir işlemci bunu bir kerede hesaplayabilir.

yani, 32 bitlik işlemcinin önce bölme, sonra parça sayısı kadar çarpma, sonra parça sayısı kadar toplama işlemi ile yaptığı işi, 64 bitlik işlemci tek çarpma işlemi ile sonuçlandırıyor.


tabi her zaman işlemler bu kadar muazzam rakamlara ulaşmayabilir. o yüzden günlük kullanımlarımızda 64 bit performansı pek ihtiyaç değil.

levent trafiğinde akşam saat 6´da arabanızın ferrari yada murat 132 olması 1 saatte gidebileceğiniz yolu değiştirmez.

otobana çıktınız mı durum epey değişir :)

2008-12-20 14:12:04

Cvp

dracul

Şu hesaplamaları aşan sahneler nedir çok merak ediyorum.20-30 milyon üzeri polygonlada çalıştıgım dosyalar oldu 32 bitte nedense bu anlatılan sonuçla hiç rastlaşamadık.Testlerde böyle söylemiyor.Bu teorik bilgilerde bir problem oldugu kanısındayım.Ayrıca dijital elektronik bilen birisi olarak yazdıgınız şeyleri pek dogru bulamıyorum malesef belirtmek isterim.Testler gerçegi yansıtıyor düşüncesindeyim.Bazı arkadaşlarda 64 bitte çok yavaşlama oldugunu söylemekteler gene bir sistem donanım program kaos durumları var kesinlikle diyorum.Saygılar.

2008-12-21 23:22:37

Cvp

Orc

Selamlar.Bu başlığı okuduktan sonra yeni birtane açmiyim dedim ve sorunumu sizlerle paylaşmak istedim.Yardımcı olursanız sevinirim.
makinem:
2.6 intel 4 çekirdek
4gb ram
ekran kartı ati x1950pro
işletim sistemi vista 32bit

Yani hiç fena değil donanımım.Ama; Bu makineyi topladığımda nedense biyerlerden şunu duymuştum "64bit vista kurma! Bazı programlarda ve oyunlarda problem çıkarıyor" denmişti.Bende gidip vista 32 bit kurdum,ancak 32 bit benim 4gb ramimin sadedece 2sini gördü.Ama bir hafta sonra falan vista sp1 çıkardı.ve onu yükleyince vista 4gb ın hepsini gördü(özellikler sekmesinde görünen 4gb).
Max9 32 bit kullanıyorum haliyle.Ve ağır denilebilecek bir sahenem var.Ancak render esnasında "mem fatal bilmem ne..." diye bir hata veriyor.Yani anladığım kadarıyla ram yetmiyor diyor.Nasıl yetmiyor anlamadım.windows görev yüneticisi performans ekranıma baktığımda Toplam bellek=3325mb gözüküyor.E benim ramim 4000mb olduğuna göre 675mb ı vista kendi içinmi kullanıyor? yoksa 32 bit olduğu için o maximum 3325 mb mı görebiliyor.

Vista 64 kurup sonrada max9 64 mü kurmalıyım? 32 bitte yaptığım işleri açamazmışım 64 bitte, e işerim ne olacak o durumda? ve dediğim gibi 64 bit´te bazı program ve oyunlar çalışmıyormuş nedir doğruluk payı?

Yada,

Sizler, hep xp üzerinden yorum yapıyorsunuz.Ben´de vistadan vaz geçip xp ye mi dönmeliyim? ki o zaman´da 64 bit bazı program ve oyunlarda sorun çıkarmazmı.Sormayın hanigi program ve oyunlar diye.Sadece öyle okudum ve duymuştum falan filan:)

Bu render alamamak çok canımı sıkıyor arkadaşlar lütfen yardım!!

2008-12-24 04:22:41