Animasyon için ilk adım (Ev Yapimi Animasyon)

Evde gecenin bir vakti PCnin başında oturmuşsunuz, 3d modelleme, kaplama ve render konularında iyi sonuçlar alıyorsunuz ama bunlar size yeterli gelmi

Ev Yapimi Animasyon


Hedef kitle: Evde gecenin bir vakti PC’nin basinda oturmussunuz, 3d modelleme, kaplama ve render konularinda iyi sonuclar aliyorsunuz ama bunlar size yeterli gelmiyor, animasyon yapmak istiyorsunuz. Ama nereden baslayacaginizi bilmiyorsunuz.

Not: Animasyon cok genel bir tanim. Bu yazida gecen “Animasyon” kelimesi, hedef kitleye uygun olarak 2 veya 3 boyutlu nesnelerin hareketleriyle bir hikaye anlatmak olarak kullanilmistir.

Benden Animasyon dersi isteyen arkadaslari bu yazi ne kadar tatmin edecek bilmiyorum ama size böyle bir konuda herseyi bastan sona anlatan bir “Animasyon Dersi!” bulamazsiniz. Bunun nedenini yazinin sonunda anlayacaginizi umuyorum. Lafi fazla uzatmadan simdiye kadar kendi edindigim tecrübelerden yola cikarak size kisa bir “Yol Haritasi” vermeye calisicam.

1.Hedefinizi dogru belirleyin.

Ilk basta keskin hatlarla belirlenmis bir hedefiniz olmali. Dogaclama bir sekilde baslayarak tek karelik cok iyi calismalar yapabilirsiniz. Ama animasyon icin bu tür bir calisma tarzini unutun. Isin ilk modelleme kismina baslamadan önce bütün animasyonunuz (hikayeniz, karakterleriniz, ortamlariniz, kamera acilariniz v.s.) kagit üzerinde ve kafanizda bitmis olmali.

Elinizdeki malzemeyi iyi tanimalisiniz. Malzemeden kastim hem PC’niz, hem kullanabildiginiz programlar, hem de kendiniz. Bu üclüden birinin kapasitesini asan bir ise girerseniz, sonuc büyük olasilikla harddisk’inizin tozlu sektörlerinde yarim kalmis bir kac dosyadan ibaret olacaktir.

En bastaki hedef kitleye uyuyorsaniz büyük ihtimalle elinizdeki malzemelerin kapasitelerini de asagi yukari biliyorsunuz demektir. Bu yüzden hedefinizi dogru belirleyin. Sonuclandirabileceginiz bir hedef koyun. Ve bundan sonraki basliklarin hepsini bu cercevede degerlendirin.

2. Iyi organize olun

Büyük ihtimalle bu isi okuldan veya isten arta kalan zamanlarda yapmaya calisiyorsunuz. Evde gecenin bir vakti PC’nin basina oturmus, animasyon yapma askiyla yanip tutusan tek kisi siz degilsiniz. Disarida, sizinle ayni hevesleri olan ama malzemeleri, zamanlari ve yasam sartlari sizden cok daha iyi olan insanlar var.
Bazi konularda elden bir sey gelmese de iyi bir planlama ile hic degilse zaman ve üretim konusundaki acigi kapatabilirsiniz.

Bu ise bilgi ve becerileri sizin ayarinizda bir veya iki arkadasinizla beraber girismek hem yükün bölünmesi hem de motivasyon acisindan faydali olur. Böyle bir is icin iki kisi cogu zaman bir kisiden iyidir. Arkadasinizla calisacaksaniz aranizda is bölümü yapin. Ama tek basiniza da bunu yapabilirsiniz. Orasi size kalmis.

Ilk once PC’nizde iyi planlanmis bir klasör düzeni olusturun. Referans resimler, kaplamalar, ham render ciktilari, birlestirilmis planlar, müzikler, ses efektleri v.s icin mantikli ve sonradan cabuk ulasabileceginiz bir düzen, is akisinizin kontrollü ve hizli olmasini saglar.
Kendi adima, sadece bu düzeni bastan kurmadigim icin islerin sarpa sardigi ve isin icinden cikamayip yarim biraktigim bir cok calismam oldu.

Zamaninizi planlayin, hikayenizi olusturmak icin 1 gün, ana karakterinizi modellemek icin 4 saat… gibi hedefler koyun. Belirlediginiz zamanlarda istediginiz sonucu tam alamasaniz bile bu süreleri asmamaya calisin. Hangi bölümlerde ne kadar zaman harcadiginiza bakarak bir sonraki animasyonunuzda daha iyi bir planlama yapabilirsiniz.

Animasyonunuz’un bittiginde hangi boyutlarda olacagina önceden karar verin. Bunu yapmak bütün bir is akisi boyunca hem kolaylik saglar hem de sonradan gereksiz yere fazla büyük, farkli boyut ve formatlarda alinmis renderlari birbirine uydurmaya calismakla vakit kaybetmezsiniz.



3. Bir hikaye anlatmak:

Animasyonunuz icin bir hikayeniz olmali. Daha da önemlisi “iyi” bir hikayeniz olmali. Iyi bir hikaye derken sayfalar dolusu bir senaryo’dan bahsetmiyorum. Evde oturup tek basiniza animasyon’unu yapabileceginiz bir hikayeden bahsediyorum.

Sinema ile ilgili bir laf vardir: „Iyi senaryo’dan kötü bir film yapilabilir ama kötü bir senaryo’dan iyi film yapilamaz.“ Bu, animasyon icin de asagi yukari gecerli. Günlerce ugrasacaginiz bir calismada hic degilse basi sonu belli olan bir hikayeniz yoksa aslinda ortada gercek anlamda bir animasyon da yok demektir. Peki iyi bir hikaye nasil olur? Bunun gizli formülünü kimsenin verebilecegini sanmiyorum ama bir hikaye anlatmak ile ilgili belli basli kaliplar vardir:

öncelikle bir kahramaniniz olmali. Bu kahramani basta belirttigim kapasiteleriniz dogrultusunda secin. örnegin PC’niz orta halli bir PC ise kahramaniniz da fazla karmasik olmasin. Bu bir kibrit cöpü olabilir, ya da bir kalem, bir sise, veya kücük lego adamlarindan biri. Yani üzerinde kolay calisabileceginiz bir kahraman secin.

Bir kahramaniniz varsa, ona bir de düsman bulmaniz lazim. Düsman derken direk silahli düsmanlardan bahsetmiyorum. Karakterin hayatini, amacini, hikayenin gidisatini etkileyen bir nesne, kisi, olay olabilir bu. Ve illa kötü olmasi gerekmez. önemli olan hikayeyi ve karakteri etkilemesidir.

Su hikayeyi kac filmde yada animasyonda gördügünüzü hatirlayin:

Karakterin (kendine göre) normal giden bir hayati vardir, sonra bu gidisati bozan bir olay olur (biriyle karsilasir, basina bir sey gelir, bir olaya tanik olur, asik olur..vs.) ve kahramanin hayati, amaci ve kendisi bu olaydan sonra degisir. Son bölümde düsmanla büyük karsilasma ve sonucta galibiyet ya da yenilgi…

Ana kalip genelde budur. Karsitliklar da cok kullanilir. Sisman-zayif, kurallara bagli-kural disi, somurtkan-neseli, güzel-cirkin..vs. Ama bu kaliplari kullanip bir hikaye olusturmak cok da kolay degil. özellikle yapacaginiz animasyon saatler sürmeyecegine göre kisa zamanda kücük bir hikaye anlatmalisiniz. Biraz ön hazirlik yapmak, kafa patlatmak iyi olur. Okulunuza, isinize gidip gelirken yolda gecen zamaninizi hikayeniz üzerinde düsünerek degerlendirebilirsiniz. özellikle bu konuda kafanizda ana hatlariyla bir hikaye olusmadan ise baslamayin.
Ve en önemlisi simdiye kadar seyrettiginiz hikayeleri unutun. Kendi hikayenizi anlatin.

4. Hikayenizi görsellestirmek:

Eger hikayenizi en azindan kafanizda bitirdiyseniz artik onu görsel olarak anlatmaya gecebilirsiniz. Bunun icin ilk önce hikayenizi planlara bölmelisiniz.
Söyle bir hikayeniz var diyelim: Ana karakteriniz siradan bir kibrit cöpü, bir sekilde pahali kibritlerin oldugu bir yere gelir ve ucu renkli bir kibrit cöpüyle karsilasir. Ona hayran olur. Sonra bir kaza sonucu hayran oldugu kibrit cöpü tutusur. Kahramaniniz ne yapacagini sasirir, ona yardim edemeyecegini anlar ve o da kendini yanan kibritin üstüne atar. Sizin daha yaratici hikayeler bulacaginizdan eminim ama örnek vermek acisindan bu isimizi görür.

Bunu önce kagit üzerinde planlara ayirin. (Planlarinizi olusturmadan önce sahne kompozisyonu kurmak ile ilgili arastirma yapmanizda fayda var. Belli basli kompozisyon kurallarini ögrenirseniz animasyonunuz daha profesyonel görünecektir.)
Storyboard’u bilirsiniz. Bir kagida dikdörtgenler cizip bunlari kamera acilari olarak düsünün ve en azindan temel planlari bu dikdörtgenler icinde olusturun. Kahramaniniz nerede duracak, nereye dogru hareket edecek, arka planda neler olacak..v.s. Elle ciziminiz iyi olmayabilir, bu hic önemli degil, karakterinizi ya da ortamlari ana hatlariyla, sonradan kendiniz anlayacaginiz kadar cizseniz yeter.
Bu size hikayenizi anlatmak ile ilgili denemeler yapma imkani verir. Kagit üzerinde degisiklik ve deneme yapmak animasyon icin kullanacaginiz programla yapmaktan cok daha kolay ve esnektir. Sadece bu is icin yapilmis programlar da var ama o programlari bulup, kurup, deneyip, ögrenmek de ayri bir caba ve zaman ister. O yüzden kagit üzerinde calisin.
Hikayenizin planlari kagit üzerinde bitip de PC’nin basina oturdugunuzda bunun size ne kadar zaman kazandiracagini göreceksiniz.

5. ücüncü boyuta gecis:

Artik hikayenizi 3 boyutlu ortama gecirmeye hazirsiniz. Bu konuda daha önceden tecrübeniz var. Sadece tek karelik bir sahne hazirlamakla bir animasyon sahnesi hazirlamak arasinda bazi farklari aklinizda bulundurmalisiniz.

Genel olarak PC’lere ve programlara cok fazla güvenmeyin. Karakterlerinizi ve objelerinizi ayri ayri modelleyip ayri dosyalar halinde düzenli olarak kaydedin. Kullandiginiz programin “Autosave” özelligi varsa bunu mutlaka kullanin. Herseyi tek bir sahnede modelleyip anime ederseniz ve o sahneyi bir sonraki acisinizda ekranda “Unknown Error!“ diye bir mesajdan baska bir sey göremezseniz, bu ruh sagliginizda tedavi edilemez yaralar acabilir :)

Modellemelerinizde mümkün oldugunca az polygon kullanin ve bunlardan hareket edecek olanlari modellemeden önce, kemik sistemleri ile ilgili arastirma yapin. Basit bir karakter sectiginizi varsayarsak bunun hareketleri icin de cok karmasik bir sisteme gerek duymayacaksiniz.

Modellemeleriniz ve kemik sisteminiz bittiginde kagida cizdiginiz planlar dogrultusunda bir sahne olusturun. Planlari olusturup test ederken rahat ve hizli calisabilmeniz icin kaplama ve isiklandirma isini ilk basta unutun. Sahneye hic bir kaplama, isik ve efekt eklemeden önce karakter ve kamera hareketlerinizi bitirin ve test edin.

Isiklandirma bir sahneyi rezil de eder vezir de. Burada ürün tanitimi ya da mimari bir görsellestirme yapmadigimiza göre bunlar icin kullanilan isiklandirma sistemlerini ve tekniklerini kullanmak yanlis olur. Dramatik isiklandirma diye tabir edilen konu ile ilgili arastirma yapin.

Render motorunuzu secerken sunu unutmayin: Tek karelik sahne icin render’da 1-2 saat beklediginiz olmustur ama bunun animasyon icin dogru bir secim olmadigini tahmin edersiniz.1 saniyelik bir animasyon icin 24 kare render almaniz lazim, bu da 5 dakikalik bir animasyonda 7200 kare render demektir. Kaplamalarinizi, materallerinizi hazirlarken bunu gözönünde bulundurun.

Sahnelerinizdeki özel efektleri mümkün oldugunca Compositing programlariyla halletmeye calisin. 3d ile yapilan efektler belki sonucta cok daha iyi görünecektir ama büyük ihtimalle istediginiz sonucu alabilmek icin bir cok deneme yapmaniz gerekecek. 3d programlarla bu denemeleri yapmak Compositing programlarina karsi kiyaslanamayacak kadar uzun sürebilir.

Render’larinizi sahnenizin normal süresinden biraz once baslayip sahne bitiminden biraz sonrasina kadar biraz pay birakacak sekilde ayarlayin. Bu, daha sonra sahneleri birlestirirken size biraz daha esneklik saglar.

Render ciktilarinizi video formatinda degil, resim sequence olarak alin. Bu her kare icin ayri bir resim dosyasi demektir. 100. karede elektrikler kesilirse ya da olmamasi gereken bir görüntü olusursa renderi durdurup daha sonra 100. kareden render’a devam edebilirsiniz.

Eger alpha kanalina ihtiyaciniz yoksa render ciktisi olarak jpeg sequence resim boyutlarinin düsüklügü acisindan sonraki asamada (Compositing / Video Edit) hayatinizi kurtarabilir. Gereksiz yere büyük dosya boyutlarinda ciktilar alirsaniz belki de sahneleri birlestirmek icin kullanacaginiz programiniz bunlari birarada acamadan cökecektir. Buna kisaca okyanusu gecip derede bogulmak diyebiliriz. (Ben bir kac kere boguldugum icin biliyorum :)



6. Ses, müzik ve sunum:

Animasyonunuz bittigine göre is artik ses efektleri ve müzige geldi. Müzik konusunda cok fazla bilginiz ve beceriniz yoksa bile hic degilse animasyonunuzun genel havasina uygun bir müzik bütün atmosferi degistirecektir. Internette kapi gicirtisindan kus sesine kadar bir cok bedava ses efekti var. Bu kadar isi basardiktan sonra bu efektleri hikayenizin icine uygun yerlere yerlestirmek de artik cok zor olmasa gerek.

Sesleri ve müzigi de ekledikten sonra artik son asamaya geldiniz sayilir. Video codec’leri konusunda biraz arastirma yapin. PC üzerinde gösterilecek bir video icin uygun codec’i bulmakta zorlanacaginizi sanmiyorum.

Ve son ciktinizla beraber Animasyonunuz icin bir de kücük afis hazirlayin. Bu da yaptiginiz animasyonu paylastiginiz forumlarda insanlara bir ön bilgi verir ve daha sonradan tekrar hatirlama imkani saglar.



7. Son söz:

Bu bölüme kadar okuduysaniz ve hala bu isten vazgecmediyseniz son olarak sunu söyleyebilirim: Yukaridaki basliklarin her biri üzerine tugla kalinliginda onlarca kitap yazilmis, icine girdikce catallasan konular. Bunlarla ilgili sorulariniz, cözemediginiz yerler olacaktir. Hepimizin oldu ve hala da oluyor.. Yardim almak icin arama motorlarini ve forumlari dogru kullanin. Ilk önce arastirin ve soru sorarken nokta atisi yapin. Dogru soru sorarsaniz isinize yarayacak cavabi alirsiniz. Karsilastiginiz sorun her ne olursa olsun size garanti verebilirim ki o sorunla karsilasan ilk kisi siz degilsiniz.

Basarilar.

Ekleyen: XxNEOxX

DMCA.com
Harika bir yazı. Teşekkürler..
biLoPipEtBilal KAMIŞ

Harika bir yazı. Teşekkürler..


Ömür biter, render bitmez..
2013-02-13 14:26:18
  • Offline
  • Erkek