Kamera hareketi ve Kameraya bakan cisim

Animasyon konusunda en temel ders. Animasyon eğitimi ile işim olmaz kamera dolaştırmayı öğrensem yeter - diyenlere özel, Camera Path Constraint ve Lo

KAMERA HAREKETİ ve KAMERAYA BAKMAK

Selam arkadaşlar bu dersimizde birçok kişinin sorduğu ve Mimari alanda çalışanların "Benim animasyonla işim olmaz , etrafta kamera dolaştırsam yeter" şeklinde ki isteklerini karşılamak için kamera ve bakış animasyonu yapacağız.

* Bu ders hiçbir şekilde animasyon bilmeyenleri hedeflemiştir, sadece aşağıdakileri sırası ile yapın yeter.

* Fakat boş vaktiniz olduğunda "Key nedir , Track View ne işe yarar, Tanecik nedir " bunları da öğrenin çünkü herkes kamera dolaştırabilir ama herkesin sahnesinde Fıskiyeler akmaz, kelebekler uçmaz, arabalar sabittir. insanlar sabittir. Herkesten bir farkınız olsun istiyorsanız bu sözümü de unutmayın. Bu kadar nasihat yeter. derse başlayalım

 

KAMERA DOLAŞTIRALIM

 

Öğretmen: - Öncelikle "Başlat , Programlar , 3Dsmax " yazan yere tıklayın
Çekirge: yok canım daha neler hocam sende beni acemi çekirge zannettin.

3D Studio Max `i açtıktan sonra aşağıdaki gibi bir sahnemiz olduğunu varsayalım. sahnede kamera koltukların arasından geçip gidecek. tabii dümdüz gitmek zorunda değil. eğri bir hat takip edebilir.

Kamerayı dolaştıracağız peki hangi kurala göre dolaşacak. bizim istediğimiz yoldan gitmeyen kamera hiçbir işimize yaramaz.

O zaman kendimize kameranın gideceği bir yol çizerek işe başlayalım. Çizgi menüsünü aşağıdaki oklarla sırası ile gösterilen şekilde açıp sahneye çizgi çizelim.

KAMERAYA YOL GEREKLİ

Tepeden görünüm penceresine tıklayarak aşağıdaki gibi tıklamalar yaparak çizgi çiziyoruz. çizginin köşeli olması sorun değil, sonradan çizgiyi istediğimiz şekilde yuvarlamak mümkün.

Çizginin köşelerini yuvarlaklaştırmak için aşağıdaki şekilde Modify(Değiştirme) menüsünü açıp Vertex kısmına ulaşıyoruz.
Vertex = Nokta

Çizgi üzerinde noktaların açığa çıktığını görebilirsiniz. şimdi bu noktalardan birine sağ tıklayıp çıkan menüden "Bezier" seçeneğini işaretleyin.

Bezier: Eğimli anlamına geliyor (eğrilerle kontrol edilebilen. vs.)

Bezier haline getirdiğiniz noktanın şeklini dğeiştirmek içni köşelerindeki minik noktaları tutup çekmeniz gerekiyor. aşağıdaki şekilde gösterilen yerden fareyi basılı tutup sürükleyin. bu işlemleri tepeden görünüm penceresinden yaptığımızı unutmayın. eğer sağdan veya önden görünüm penceresini kullansaydık çizgilerin yukarı aşağı eğimini de ayarlayabilirdik.

Çizgileri yeterince çekiştirdikten sonra istediğiniz şekli verdiğinizi kabul ediyorum. Tabii siz bir apartmanda tüm odaları dolaşacak bir kamera yapacaksanız ona uygun yol çizeceksiniz.

Çekirge: Hocam ben çizgi çizmeyi de biliyordum ama güzel anlatıyorsun diye karışmadım.
Öğretmen: O zaman sen devam et ben gidiyorum.
Çekirge: dur hocam, kamerayı nereden yapıyorduk.

 

SAHNEYE KAMERA GEREKLİ

Şimdi de sahnemize dolaşacak bir Kamera ekleyelim. Aşağıdaki resimde nereden oluşturulduğunu görüyorsunuz. 2 Numaralı yere bastıktan sonra tepeden görünüm penceresinde fareyi basıp sürükleyin.

Target (Kamera): Belirli bir hedefe doğru bakan kameradır. daha fazla kontrol imkanı sağlar. kameranın devamlı bir noktaya bakmasını sağlayabiliriz.

Free (Kamera): Serbest kameradır. bunu kullanırsanız işiniz daha kolay olur ama tam istediğiniz yere bakmaz. deneme amaçlı olarak sonradan bununla da aynı işlemi yapıp sonuçları görebilirsiniz.

 

KAMERAYI YOLA OTURTALIM

Şimdi de Kamerayı çizgiye bağlayacağız. Bunun için Motion(Haraket) menüsünü kullanacağız. aşağıda sırası ile gösterdim.

Dikkat: Bu işleme başlamadan önce kameraya tıklamayı unutmayın.
hangi cismin hareketini istiyorsak önce ona tıklayacağız. sonra hareket menüsünü açacağız.

Çıkan pencereden Path Constraint (Yoldakısıtlamak) seçeneğini işaretliyoruz.

Şimdi sağ taraftaki menüde alt taraflarda Add Path (Yol Ekle) düğmesini göreceksiniz. Alt tarafları göremiyorsanız sağ menüde mavi okla gösterdiğim kısımda boş bir yere fareyi basılı tutup yukarı doğru sürükleyin.

Add path düğmesine bastıktan sonra Görünüm pencereisnden Çizgiye tıklayın (Line01)

Evet şu andan itibaren kameramız yolda gitmeye başladı. en alt tarafta sağdaki Oynatma düğmesi ile izleyebilirsiniz. izleyince şunu farkedeceksiniz kamera yolda gidiyor ama baktığı yer yolun ilerisi değil. (Free kamera seçenler buradaki Follow seçeneğini işaretlerse kamera sürekli olarak yolun ilerisine bakacaktır.)

 

KAMERA İSTEDİĞİMİZ YERE BAKSIN

Bu işlemi en basit animasyon olayı ile göstereceğim. (Animasyon dedim diye hemen kaçmayın)

Önce kameranın önündeki küçük hedef noktaya tıklayın. (aşağıda 1 numara) Auto Key düğmesine basın (aşağıda 2 numara)

Aşağıdakileri sırası ile yapmanız gerekiyor:

Zaman çubuğunu 20. kareye götürün. (aşağıda 1 numaralı yerde) Şimdi kameranın hedefini ileride biryere taşıyın (aşağıda 2 numara) Zaman çubuğunu 60. kareye götürün (aşağıda yok ama siz yaparsınız) Kameranın hedefini başka yere götürün. Zaman çubuğu ile işiniz bittiyse Auto Key düğmesine tekrar basın.

Öğretmen: Bitti. bu kadar . kaçacak birşey yokmuş değil mi ?
Çekirge: Ehm şey. öyledir heralde. animasyon kelimesinden sonra ne oldu hatırlamıyorum. birden gözüm karardı.


En sağ alttaki oynatma düğmesine basıp izleyin. C tuşuna basarsanız kameranın içinden görebilirsiniz.

Konuda Uzmanlaşanlara Alternatif öneriler: Kameranın hedefindeki minik noktayı da bir Çizgiye bağlayabilirsiniz. bağlama işini öğrendiyseniz sizin için bu daha kolay olacaktır. böylece kameranın baktığı yer de sürekli değişecektir. Bazı Animasyoncular kamerayı direkt olarak yola bağlamak yerine bir Dummy cismini yola bağlayıp kamerayı da ona link ile bağlıyorlar böylece kameraya da özgür hareket verme imkanı oluyor.

 

 

KAMERA GİDERKEN KOLTUKLAR DA ONU TAKİP ETSİN

Çekirge: Bu da ne demek şimdi ?

Aslında bazı animasyonlarda kamerayı takip etmesi istenen cisimler vardır. iki boyutlu ağaçlar, iki boyutlu arabalar vb. her ne kadar ağaçlarda iyi etki yapmasa da buradaki koltukların dönmesi eğlenceli oluyor. Sanki koltukların ortasından geçen bir müdür varmış ve çalışanlar ona doğru dönüyormuş gibi bir etki verilebilir.

Ben yolunu anlatayım da siz her ne istiyorsanız dönderin.

Koltuğa tıklıyoruz. her işleme başlamadan önce etkilenecek cismi seçmek önemlidir. unutmayın

Hareket menüsünü açıyoruz. şimdiye kadar yerini öğrenmişsinizdir.
Bu sefer Ortadaki Rotation (Dönme) kısmına tıklayıp iki numaralı yerden kontrol işlemi seçiyoruz.

Look at (şura -ya bak) bu işlemle koltukları istediğimiz cisme baktırabiliriz.



Menüyü aşağı kaydırıp Add Look At Target düğmesini buluyoruz ve ona tıklayıp kamerayı seçiyoruz.
Bunun altındaki Keep Initial Offset düğmesine basarsak cismin o andaki duruşunu korumuş oluruz. Kamerayı seçtikten sonra koltuğunuz takla attıysa bunu seçmelisiniz.

 

KOLTUK YAPIŞTI KALDI , KIPIRDAMIYOR

Öğretmen: Yapışır tabii, siz ona öyle emir verdiniz , kamera nereye giderse o da ona doğru döner. başka hiçbir döndürme komutunu almaz.
Çekirge: iyide koltuk ön tarafıyla değil de yan tarafıyla bakıyor ne yapacağız ? çevirmem de mümkün değil yapışmış.

O zaman hem bizim emirlerimizi hemde kameranın hareketine aynı anda tepki vermesi lazım. Bu durumda "Look At" yetersiz gelecektir.
Çekirge:"Look at" yazanı siliyorum o zaman
Öğretmen: Hayır onu silmeyeceğiz. O da lazım.

Aşağıdaki gibi önce Look at kısmına tıklıyoruz sonra yeniden bir kontrol seçiyoruz.

Rotation List : Evet Aşağıdaki liste kelimesini biliyoruz. Türkçeye geçmiş bir kelime. Yani koltukların dönmesini sağlayan birden fazla kotrol ekleyebiliriz. Listede şunlar olsa iyi olurdu mesela:
1- Kamerayı takip et
2-Biz ne dersek onu yap

Liste çıktığında göreceksiniz. aşağıdaki gibi Listede Look aT Constraint hala duruyor.
Şimdi onun altındaki Available(Müsait, Boş) yazan yere tıklayıp Yeniden 2 numaralı bölümden kontrol ekliyoruz.

Euler XYZ : işte bizim emirlerimizi uygulamaya yarayan kotrol bu. XYZ ekseninde rahatça koltuğu çevirmemizi sağlar.

Şimdi Rotation List kısmında iki tane Kontrol var. Fakat dikkat ederseniz Look At yazan kısmın başında kilit var. peki bu kiliti nasıl açacağız.

Hareket penceresini aşağı doğru kaydırın:

EulerXYZ yazan kısma tıklayın ( 1 numara) Set Active tuşuna basın (2 Numara) Weight (Ağırlık, Etki etme miktarı) kısmına 50 yazın (%50)

Aynı şekilde Look at Constraint yazısına tıklayıp 50 yapın.
Bu işlemden sonra koltuğun yüzünü kameraya doğru kolayca çevirebileceksiniz.

İŞLEM BİTMİŞTİR

 

Çekirge : Hocam dur bir saniye kaçma. Ben şimdi bunu nasıl animasyon olarak kaydedeceğim. böyle izlemesi güzel de müşterinin bilgisayarına max kuramam ki ?
Öğretmen: Bak oda güzel soru. onu da anlatalım.

 

Önce Klacyeden C ile Kameradan izlemeye geçelim Sonra Klavyeden F10 tuşu ile Render Penceresini açalım

1 Numaralı yeren Animasyonun hangi karelerde oynadığını belirliyoruz. Hani az önce oynayıp bozduğumuz zaman çubuğu var ya. hatırladınız sanırım.
2 Numaralı yerden Kaydedilecek dosyanın adını yazıyoruz.

 

Dosya adı yazmaya bastığınızda aşağıdaki pencere gelecek:

Aşağıdaki 1 numaralı yere tr3d yazın bakalım. bu kadar öğrettik. reklamımız da olsun. 2 numaralı yerden ise kaydedilecek AVI dosyasının Codec türünü belirliyoruz. bunu belirlerken dikkat edin. eğer müşterinin bilgisayarında olmayan bir Codec seçtiyseniz sonradan rezil olmanız kaçınılmaz.

Ben burada Divx Codec kullandım: Size önerim internette arama yapıp "DivX Codec" kelimesi ile gerekli kurulum dosyalarını indirin. her ihtimale karşı gerekli kurulum dosyalarını da bir CD ile yanınızda bulundurun.

mesela şu sitede download kısmında var: www.divx.com/

 

ŞİMDİ BİTTİ Mİ
Çekirge: Tamamdır hocam herşeyi öğrendim, ben artık Animasyon uzmanı oldum.
Öğretmen: Yavaş ol masayı yıkacaksın.
Çekirge: Tamam hocam anladım, daha öğrenecek çok şey var sanırım.
Öğretmen: Aferim, şimdi şu linke git bu konuda daha kapsamlı bir döküman hazırladım. oradan animasyona devam et.
Çekirge: O zaman herşeyi öğrenir miyim hocam ?
Öğretmen: Asla herşeyi öğrenemezsin. Sadece Kendi başına Öğrenmeyi öğrenebilirsin. ve bu en büyük meziyetlerden biridir.
Çekirge: Kafam karıştı.
Öğretmen: Yani daha çok çalışman lazım. Tevazuu lazım.
Çekirge: Hocam bir gün de fıkra anlat diğer hocalar gibi, nedir bu hergün nasihat.
Öğretmen: Şimdi şu linke git , benim yolladığımı söyle ilgilensinler. ne lazımsa al.
Çekirge: Tamam hocam, teşekkürler. görüşürüz.

 

Hazırlayan: Necmi Demirkeser - 12.07.2007 (Dersin Render süresi 5 saattir)
Oynayanlar: Necmi Demirkeser ve Hayali Çekirge
(Aradaki yazıları kimse üzerine alınmasın biraz eğlence olsun diye çekirgemizle sohbet ettik)

İyi Çalışmalar.

Ekleyen: drekon

DMCA.com
SAĞOL SENSEİ :D
NaTiBoYsSÜLEYMAN YAHŞİKUL

SAĞOL SENSEİ :D


2011-11-25 17:03:46
  • Offline
  • Erkek
:)
onuxOnurAvatar

Sağolasın Usta


2012-01-06 10:59:39
  • Offline
  • Erkek
:)
dreamaticercan çilingirAvatar

yararlı paylaşım teşekkürler


;)
2012-01-08 01:54:54
  • Offline
  • Erkek
emeğine ellerine sağlık ...
renovatio52cihan can Avatar

emeğine ellerine sağlık ...


2012-01-18 14:56:36
  • Offline
  • Erkek
tesekkürler necmi hoca
o3g3rÖzgür kaya

tesekkürler necmi hoca


2012-04-23 22:42:55
  • Offline
  • Erkek
merhaba ben bir şey
foduncfoduncAvatar

merhaba ben bir şey sorucam avi ile kaydetmek çok uzun sürüyor bende bir program var (Camtasia Recorder) bununla ekranı kaydedicm ama camera görüntüsüne alınca ekrandaki animasyon da objeler çok parlıyor onu perspektif kalitesindeki gibi nasıl alabilirim bilgisi olan varsa yardm etsn lütfen ( hiç ışık kullanmadım )


2012-05-16 09:38:12
  • Offline
  • Bayan
CVP
mutasyonKemal YARARAvatar

Ders anlatımı çok güzel teşekkürler, eski bir ders ama ara sıra hatırlamak için bakmak iyi oluyor, Necmi beyin bir çok dersi arşivlik çok yararlı dersler. tekrar teşekkürler.

fodunc kardeşim senin yaşadığın sorun herkesin yaşadığı bir sorun aslında, avi formatında alınan renderin uzun sürmesi yada aralarda yaşanan hatalar yüzünden tüm işin kaybedilmesi sıkça yaşanıyor, bazen video hatanın oluştuğu yere kadar kurtarılıyor bazende hiç açılmıyor bir ayar yok malesef..

Bunun en pratik çömü, ben böyle yapıyorum doğrusu; yapılan animasyonları belirli frameler hainde almak, mesela 500 framelik bir animasyon yapmışsak 0-50 frameyi render alın, dahasonra 50-100 ,100-150 ,150-200... ve bu şekilde tamamlayın ve moviemaker gibi bir programda basitçe birleştirin

yada bu yöntemin en pratik hali ; animasyonun toplam süresine göre iş harici zamanlara bölerek render almak şöyle ki ;
bir jpg render alın render zamanına bakın mesela 4dk
sonra bunu frame sayısıyla carpın 500 frame*4 sonuç toplam:2000dk
60dk bir saat olduğuna göre 2000/60: toplam süre 33 saat , şimdi bunu basitçe hesapladığımıza göre..

Yapmanız gereken şu, iş yerinde iseniz pc nizi iş çıkışı rendere bırakmak ve renderlenecek frame sayısınıda yarın işe geleceğiniz saate göre ayarlamak mesela 19:00 da çıkıyorsunuz sabah 08:30 da başlıyorsunuz o zaman 14saat gibi bir zamanınız var.
33saat toplan render süremizdi / bölü 14 saat, o da eder 2 gün 3 saat
yani 2 gün ve3 saat çıkışta pc mizi rendere bırakıcaz bu şekilde iş saatlerin de pcmizle rahat rahat işimizi de yapabilicez. umarım anlatım kötü olmamıştır.

Bunun dışında harici bir ekran yakalama yöntemiyle yapılan kayıtlar kalitesiz olacaktır. Hatta maxin ekranında play tuşuna basınca frame atlamaları bile oluşuyor. Bunu sadece bir cihaz animasyonunu vs yapıyorsanız tavsiye ederim şahsen.
iyi çalışmalar


Paylaştıkça çoğalan tek şey sevgi değildir, bilgide paylaştıkça çoğalır :D
2012-07-14 19:00:39 Edit:2012-07-15 00:23:38
  • Offline
  • Erkek
Yıl : 2012
alperoksuzlerAlper ÖksüzlerAvatar

Ellerinize,işlemcinize Max sürümünüze sağlık.Yıl olmuş 2012,2092 bile olsa temel taşlar değişmediği sürece mütemadiyen faydanalınası,"sık kullanılanlar"a eklenesi bir ders.Benim gibi yeni yetme çekirgeler için ıssız adadaki mikrodalga fırın adeta.

20 dakikaya kadar bi video var bitmek üzere...

Elinize sağlık Master Yoda.


2012-09-02 20:34:42
  • Offline
  • Erkek
Teşekkürler Yüce İnsanlar

tr3d Ailesine tekara teşekkürler..Arzular şelale saolun..


Tesekkürler
2012-12-18 16:50:59
  • Offline
  • Erkek